מטרת ההוראה המתקנת היא להקנות לילד כלי התמודדות, יכולת פתרון בעיות, וכישורים ספציפיים, על מנת שיוכל להתמודד טוב יותר עם הדרישות האקדמיות בזמן הווה ובעתיד. יחד עם זאת, ההוראה המתקנת רואה בילד אדם שלם, ולא רק תלמיד, וקיימת התייחסות גם התנהגות, לתחושות ורגשות, העלאת הדימוי והערך העצמי וכדומה.
בהוראה מתקנת הלמידה היא פרטנית (ולכל היותר בקבוצות קטנות של 2-4 ילדים, אך עדיין התוכנית היא אישית לכל ילד). לאחר אבחון מקיף של ילד עם צרכים מיוחדים (הכולל חלק דידקטי וחלק פסיכולוגי), נבנית לילד ,תוכנית לימוד אישית (תל”א) המאושרת על ידי האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך.
בהוראה מתקנת הלמידה היא פרטנית (ולכל היותר בקבוצות קטנות של 2-4 ילדים, אך עדיין התוכנית היא אישית לכל ילד). לאחר אבחון מקיף של ילד עם צרכים מיוחדים (הכולל חלק דידקטי וחלק פסיכולוגי), נבנית לילד תוכנית לימוד אישית (תל”א) המאושרת על ידי האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך.
בהוראה מתקנת, החומר הנלמד אינו הנושא המרכזי. מה שחשוב הוא הכרת אסטרטגיות למידה, מיומנויות של למידה, זכירה, פתרון בעיות וחשיבה.
ההוראה המתקנת באה לפתח את היכולות הכלליות של הילד – זיכרון, סגנון למידה, ארגון מידע, יכולת חקירה וסקרנות, יכולת הכללה, יכולות שפתיות וחשבוניות ועוד.